تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه بیماری شایع در بین زنان است که ممکن است هر بازه سنی را درگیر نماید، چرا که این بیماری محدود به بازه سنی خاصی نمی شود. وجود برآمدگی و یا ضخیم شدن پستان یا زیر بغل، تغییر اندازه و یا شکل سینه، ترشح مایع از نوک سینه، تغییر اندازه سینه، تغییرات نوک پستان، تغییر پوست سینه و یا هاله اطراف آن، هر نوع فرو رفتگی و یا چروکیدگی در پستان و یا وجوده توده ای سفت و بدون درد در پستان از علائم ابتلا به سرطان سینه است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید و هرگز علائم مذکور را نادیده نگیرید.
روش های مختلفی برای تشخیص سرطان سینه وجود دارد که در اینجا به آن ها می پردازیم:

تشخیص سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه

 معاینه سینه توسط خود شخص

توصیه می شود هر ماه این معاینه را انجام دهید. مناسب ترین زمان برای انجام این معاینه چند روز پس از قاعدگی می باشد. هر ماه 15 دقیقه و با دقت وضعیت سینه ها را معاینه نمایید و نسبت تغییرات ایجاد شده را به ماه قبل بسنجید، در صورت مشاهده هر گونه توده یا هر وضعیت غیر طبیعی فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 انجام ماموگرافی

هر خانمی پس از 40 سالگی باید بطور سالانه آزمایش ماموگرافی و سایر معاینات پزشکی را انجام دهد. در حقیقت ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و وسیله ای برای تشخیص زودرس سرطان‌ های غیرقابل لمس در پستان می باشد. زنانی که فامیل درجه یک آن ها (یعنی مادر یا خواهرشان) مبتلا به سرطان پستان باشند باید از ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند. بهترین زمان انجام ماموگرافی هفته اول قاعدگی است.

 نمونه برداری یا بیوپسی

نمونه برداری یا بیوپسی یک روش قطعی برای تشخیص سرطان پستان می باشد. ممکن است نمونه برداری با دو روش انجام گیرد، روش اول، روش جراحی است که پس از بیهوشی از بافت پستان نمونه برداری صورت می گیرد. در روش دوم با استفاده از یک سوزن بسیار باریک و ظریف، نمونه ای از بافت سرطانی برداشته شده و جهت تشخیص قطعی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود.

سونوگرافی یا استفاده از امواج فراصوت

در برخی مواقع برای تشخیص توده ی مشکوک در پستان، از سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی برای مشاهده برخی از تغییرات پستان که توسط خود بیمار احساس شده اما با ماموگرافی قابل مشاهده نیستند، مورد استفاده قرار می گیرد. سونوگرافی یک روش بسیار مناسب است زیرا در این روش از اشعه های مضر استفاده نمی شود.

منبع:http://breast.tabebak.com

مقالات مرتبط

سرطان چیست

سرطان روده

پیشگیری از سرطان روده کوچک

سرطان پروستات

سرطان معده

سرطان ریه

سرطان سینه

سرطان مغز

راه های تشخیص سرطان

سرطان دهانه رحم

سرطان دهان

سرطان حنجره

هایپرپلازی خوشخیم پروستات

درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات با روش هورمون درمانی

مرکز سرطان ایران

مطالب مرتبط
[yarpp]

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
تماس با ما